De ce dick pics trebuie să se întâmple? (colaborare cu Kitty Rea)

“Povesteam cu prietena mea cea mai bună despre articolul tău și provocările societății digitale și ne-am dat seama că avem multe nedumeriri. Una dintre ele e: care e scopul în viață al ”dick pics”? Vor să cucerească, să intimideze, să impresioneze? E un echivalent al fluieratului pe stradă după gagici? Că nouă ne scapă fenomenul…”

Asta întreba cineva după ce citise postarea mea despre sexting mai sigur între adolescenți. Un articol DoR pe subiect tratează motivația trimiterii pozelor nud, dar într-un mod genderizat – fetele care sunt presate să trimită poze, băieții care cer/ primesc pozele fetelor. Desigur, inegalitățile de gen există și persistă. Fetele sunt în proporții disparat mai mari blamate și stigmatizate (Ringrose et al., 2012; Ringrose & Harvey, 2015), suportând adesea consecințe cu multiple efecte negative, unele devastatoare, cum ar fi bullying, ostracizare, disruperea vieții sociale, afectarea performanței școlare, uneori mutarea în altă școală/ oraș, toate cu impact psihologic și emoțional puternic. Cu toate acestea, se vorbește adesea despre fete care trimit poze (adesea într-o notă moralizatoare, de blamare a victimei), dar prea puțin se vorbește despre dick pics în contextul interacțiunilor heterosexuale. Așa că am invitat-o pe prietena mea, Kitty Rea, să încercăm să răspundem împreună la întrebarea ridicată la fileu – eu, din perspectivă teoretică și a cercetărilor despre sexting la adolescenți, ea din prisma accesului direct la ”teren”. Câteva dintre gândurile ”la cald” generate de invitația mea: 

Să scriu despre dick pics înseamnă să scriu despre ceva ce mă întâmpină tot timpul prin orice inbox. De obicei un dick pic vine fără vreun avertisment. El pur și simplu răsare în grădina ta digitală când îți e lumea mai dragă. Inițial eram foarte pornită să educ bărbații care făceau pasul de a trimite o poză cu propriul falus în spațiile mele digitale pe care le credeam safe. Am început cu monologul. Fiecare dick pic primea ca răspuns un bloc de text care explica de ce demersul e unul insultător, neconsensual, nedorit și cum trimițătorul poate face mai bine pe viitor. Am fost surprinsă de câte răspunsuri de mulțumire am primit. Ce-i drept, erau înecate de cele care mă înjurau sau de avalanșa de “block”, dar totuși le-am găsit încurajatoare. Nu aș putea garanta că acești bărbați nu continuau comportamentul lor chiar și după “urecherea” digitală, dar vreau să cred că unii au învățat ceva util din munca mea de a explica.

Reflectând la aceste conversații avute pe parcursul a 8 ani de trai prin social media am reușit să extrag și o concluzie. Și, subiectivă cum e, părerea mea e că totul se poate rezuma la lipsa de antrenament empatic. Fetele sunt antrenate de tinere să se pună în pielea altora, și mai ales a bărbaților. E motivul pentru care știu cum să le protejeze ego-ul sau cum să îl distrugă, atunci când primesc un dick pic. Pentru că știu exact care e lentila prin care un bărbat privește lumea. Dar bărbații nu primesc aceeași educație. Lentila prin care ei privesc lumea e doar a lor și nu sunt în niciun moment educați să o schimbe sau să o facă mai flexibilă.” (Kitty) 

Biasul falsului consens și proiecția

Cred că acestea sunt în proporție de 90% responsabile pentru motivul pentru care băieții/ bărbații trimit dick pics fără acord prealabil. Probabil mulți dintre ei cred sincer că, pentru că lor le-ar plăcea să primească poze nud din partea femeilor, automat și ele vor aprecia asemenea inițiative. În cuvintele lui Kitty, ”Singura realitate care le accesibilă nu este “ce mie nu-mi place, altuia nu face”, ci “dacă mie îmi place, tuturor le-aș face”. Combinat cu lipsa antrenamentului empatic (așa cum un copil de 1 an îți dă și ție ce bucățică de fruct are în mână, ca apoi să învețe să îți ofere și altceva, dacă tu îi ceri), acest bias îi face să creadă că a trimite dick pics este o expresie validă a interesului.

După o vreme am obosit. Am obosit de aceleași discuții, aceleași întrebări, aceleași înjurături. Mi-am zis că măcar să râd și eu din întâmplările astea. Am trecut prin toată gama de reacții, de la a trimite alte dick pic-uri ca răspuns (până să realizez că asta nu face decât să amplifice homofobia) până la a trimite poze mega ciudate care nu aveau nicio legătură cu subiectul (m-am plictisit repede, pentru că bărbatul pornit pe dick sharing nu prea are umor). Apoi am început să dau direct block. Abia târziu, poate mult prea târziu, am întrebat “De ce?” Și răspunsurile m-au surprins. Dintre cei care mi-au răspuns, majoritatea chiar își imaginau că o imagine sexuală trimisă unei persoane care nu a cerut-o este o invitație binevenită. Mulți credeau că răspunsul va fi pozitiv pentru că ei înșiși ar răspunde pozitiv unei imagini sexuale primite din senin. “Eu mi-aș dori să-mi trimită o femeie poze, fără să le cer eu” – acesta a fost cel mai des răspuns pe care l-am primit.” (Kitty)

Alte concepte utile pentru a înțelege de ce dick pics ”se întâmplă”

Dacă anumite motive pentru care băieții/ bărbații trimit dick pics sunt fie o expresie a masculinității / afirmarea calității de macho, fie o expresie a interesului sau o solicitare (chiar și neverbalizată) de reciprocitate din partea fetelor/ femeilor, alte explicații sunt ceva mai dark:

Continuumul violenței sexuale (Kelly, 1988; 2017). Trimiterea de dick pics nesolicitate se înscrie într-un continuum al lipsei de consimțământ: de la aluzii pe stradă, fluierături, hărțuire, agresiune, viol – toate le reamintesc fetelor și femeilor de propria vulnerabilitate în fața bărbaților și au un efect cumulativ – actele de agresiune devenind totodată și comune, și banalizate, și deviante. Felul în care heterosexualitatea masculină e construită (adică ce înseamnă să fii ”bărbat”) contribuie la expresii de violență sexuală a bărbaților asupra femeilor (Kelly, 1988). Masculul dominant nu cere voie, el ia când și ce vrea. Și trimite dick pics când vrea mușchiu’ lui.

Îndreptățire, îndreptățire sexuală și îndreptățire lezată. Un alt element cheie este felul în care bărbații heterosexuali se consideră îndreptățiți la sex din partea femeilor (Hayes & Dragiewicz, 2018). Sentimentul că li se cuvine să primească sex a fost corelat în multiple studii cu abuzul sexual al bărbaților asupra femeilor și copiilor. A trimite dick pics poate fi excitant în sine pentru cel care trimite, nu contează efectul asupra femeii. Dar atunci când sexul este refuzat, poate apărea îndreptățirea lezată (”cum adică mă refuzi? C***ă care ești” etc. etc.) acest sentiment fiind la rândul lui corelat cu furie și acte de violență. Îndreptățirea lezată (aggrieved entitlement) e sentimentul experimentat de bărbați privați de lucrurile pe care cred că au dreptul să le primească sau când simt că superioritatea lor culturală e atacată (Kimmel, 2013) (e.g. mișcarea incels, resentimentele împotriva feministelor care au ”stricat” și denaturat femeile, care acum fac ”mofturi” și au ”pretenții”). Această lezare e legată de sentimentul că au fost ”înșelați” sau privați de ceva ce credeau că era al lor. De la conferințe hilare organizate de speakeri bărbați pentru a le reînvăța pe femei ce înseamnă feminitatea adevărată, la amenințări adresate fetelor și femeilor sumar îmbrăcate, la trimis dick pics nesolicitate – asta pentru a enumera doar câteva modalități care nu implică și violență fizică – toate acestea sunt eforturi ale bărbaților de a recâștiga un teren pierdut în fața schimbărilor culturale și de emancipare care oferă femeilor un mult mai mare control asupra procesului de curtare și a relațiilor romantice/ sexuale (inclusiv capacitatea crescută de a refuza avansurile). Unii bărbați răspund acestor frustrări și încearcă să recâștige controlul prin acest gen de agresiuni de gen și sexuale, i.e. dick pics sau insulte când sunt refuzați (Thompson, 2018).

”Nu știu dacă am primit vreodată dick pic ca răspuns la un refuz, dar cu siguranță s-a întâmplat să îi spun cuiva că nu doresc să primesc și apoi să am mess-ul inundat de dick pics. Deci aș spune, în contextul ăsta, că da, dick pic-ul poate să fie ca un fel de înjurătură. Gen, “nu-ți place că-ți trimit? ia de aici.” (Kitty)

Susținerea patriarhală a grupului de prieteni. Sunt glumițele între băieți/ bărbați care justifică, susțin și încurajează abuzul asupra femeilor (inclusiv sub forma imaginilor nud date mai departe fără consimțământ – revenge porn), mai ales asupra celor care au ieșit din relații (DeKeseredy & Schwartz, 2016), pentru a repara masculinitatea lezată. Aceste dinamici de susținere din partea grupului de prieteni pot determina expresia frustrării îndreptățirii lezate și sub forma trimiterii de dick pics.

O cercetătoare britanică a întrebat adolescenți de 14-18 ani despre practicile lor de sexting (inclusiv despre trimis dick pics). Sensurile atribuite acestei practici se centrează în jurul valorii extrase de către băieți (spre deosebire de fete) (Setty, 2020). Pentru băieții adolescenți, colecțiile de poze cu fete contribuie la stabilirea și validarea statutului de mascul hetero ”cool”. În același mod, tipului ”cool”, mândru de masculinitatea / penisul lui, i se acceptă trimiterea de dick pics, ca dovadă a atractivității/ activității lui sexuale și a caracterului macho. O altă cercetare (Mandau, 2019) confirmă că pentru băieți/ bărbați trimiterea de dick pics este o formă de exhibiționism, de showing off, de a încerca să ”agațe” (hooking up) sau pentru a primi poze nud la schimb de la fete/ femei. 

Cu toate acestea, nu toți băieții extrag valoare în mod egal din această practică (i.e. capital social), unii fiind ridiculizați și catalogați drept ”disperați” – aceeași idee am întâlnit-o și eu în cercetarea pentru European Institute for Gender Equality (2019) în care am vorbit cu elevii și despre băieți care trimit poze cu ei dezbrăcați (nu am discutat direct despre fenomenul dick pics). Și deși alte culturi fac loc unor expresii masculine hibride (mai incluzive) (Setty, 2020), cultura noastră e una încă preponderent marcată de modelul de masculinitate dominant, tipic reprezentată de masculul fit, atletic, dur, fizic puternic, competitiv, care ia, nu cere voie (adesea, acest model fiind, din păcate, cel care face distincția între care tip e ”cool” și care e ”disperat”). 

Co-autor

Kitty Rea: Este o promotoare a consimțământului, a libertății sexuale și a libertății individului de a decide pentru sine. Face educație sexuală de mai bine de 5 ani, organizează evenimente pentru oamenii care aleg stiluri non-monogame de relații și crede că schimbarea, a lumii în care trăim și a noastră, pornește chiar de la noi. Pe scurt, o idealistă. O găsiți la http://www.kittyrea.com/blog-ganduri/ și pe https://eropedia.ro/

Referințe

DeKeseredy, W. S., & Schwartz, M. D. (2016). Thinking sociologically about image-based sexual abuse: The contribution of male peer support theory. Sexualization, Media, & Society, 2(4), 1–8. http://dx.doi.org/10.1177/2374623816684692

EIGE (2019). Gender equality and youth: opportunities and risks of digitalisation. Beijing Platform for Action. European Institute for Gender Equality: Vilnius. https://eige.europa.eu/publications/gender-equality-and-youth-opportunities-and-risks-digitalisation.

Hayes, R. M., & Dragiewicz, M. (2018). Unsolicited dick pics: Erotica, exhibitionism or entitlement? Women’s Studies International Forum, 71, 114–120. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2018.07.001

Kelly, E. (1988). Surviving sexual violence. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press. 

Kelly, E. (2017). The continuum of sexual violence: Its overlaps and differences with domestic violence. (Presented at the European Conference on Domestic Violence II, Porto, Portugal). 

Kimmel, M. (2013). Angry white men: American masculinity at the end of an era. New York, NY: Nation Books.

Mandau, M.B.H. (2019). ‘Directly in Your Face’: A Qualitative Study on the Sending and Receiving of Unsolicited ‘Dick Pics’ Among Young Adults. Sexuality & Culture, 24(1): 72-93. https://doi.org/10.1007/s12119-019-09626-2 

Ringrose, J., R. Gill, S. Livingstone, & Harvey, L. (2012). A Qualitative Study of Children, Young People and ‘Sexting’: Areport Prepared for the NSPCC. London: NSPCC. https://www.nspcc.org.uk/globalassets/documents/researchreports/.

Ringrose, J., & Harvey, L. (2015). Boobs, Back-off, Sick Packs and Bits: Mediated Body Parts, Gendered Reward, and Sexual Shame in Teens’ Sexting Images. Continuum 29 (2): 205-217. doi:10.1080/10304312.2015.1022952

Setty, E. (2020). ‘Confident’ and ‘hot’ or ‘desperate’ and ‘cowardly’? Meanings of young men’s sexting practices in youth sexting culture. Journal of Youth Studies, 23:5, 561-577. https://www.researchgate.net/publication/334508299_’Confident’_and_’hot’_or_’desperate’_and_’cowardly’_Meanings_of_young_men’s_sexting_practices_in_youth_sexting_culture

Thompson, L. (2018). “I can be your Tinder nightmare”: Harassment and misogyny in the online sexual marketplace. Feminism & Psychology, 28(1):  69–89. 

False consensus effect, https://en.wikipedia.org/wiki/False_consensus_effect

Projection, https://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_projection